Tallabomba Blog

Thoughts on bicycle travel, adventures in general, photography, nature, and more.

Friday, June 12, 2009

Ut ur storstan på cykel


Skyddad djungel vid gamla Genting-vägen.

2009-06-02

Jag börjar cykla ut ur huvudstaden vid ettiden på eftermiddagen. Efter lite missförstånd hittar jag den gamla vägen till Genting Highlands. Den heter Jalan Gombak inne i Kuala Lumpur. Längre upp slingrar sig vägen upp genom djungeln. Det verkar vara en skyddad skog. Det regnar en stund och vädret är behagligt. Det finns apor längs vägen, men de är ganska skygga. Vid passet ligger ett stort komplex med resturanger, butiker och bensinmack. McDonald's finns också här. Jag äter nasi goreng och cyklar vidare nedför den gamla landsvägen och stannar för ett dopp vid en varm källa. Både bilister och lastbilschaufförer stannar till och badar eller tvättar sig i det 40-gradiga vatttnet. Det blir mörkt medan jag badar. Jag stannar längre ned, vid ett vägskäl, och funderar på vilken väg jag ska ta och var jag skall sova. Jag väljer bort staden Bentung och cyklar istället upp på motorvägen mot Kuantan och Karak. Vid niotiden slår jag upp tältet vid ett regnskydd för motorcyklister.

Labels: , , , , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home